Pahra پهره

news about balochistan

Friday, September 01, 2006


به علت تشدید ناآرامی در بلوچستان پاکستان؛
خط لوله ترکمنستان- افغانستان- پاکستان در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت
پایگاه خبری آسیا تایمز گزارش داد: گسترش ناآرامی و خشونت در ایالت بلوچستان پاکستان که محل عبور خط لوله ترکمنستان به پاکستان و هند خواهد بود، سرنوشت این خط لوله را با ابهام مواجه ساخت.
به گزارش خبرنگار اقتصادی مهر به نقل از آسیاتایمز، پس از کشته شدن رهبر شبه نظامیان منطقه بلوچستان توسط نیروهای ارتش پاکستان، ناآرامی در این منطقه افزایش یافته و امنیت خط لوله احتمالی ترکمنستان را با تردید روبرو ساخته است.
ایالت بلوچستان با 6 میلیون نفر جمعیت از لحاظ منابع طبیعی، غنی‌ترین منطقه در پاکستان به شمار می‌رود اما دولت پاکستان کنترل چندانی بر امنیت آن ندارد. خط لوله ترکمنستان، افغانستان، پاکستان که قرار است هند نیز به آن بپیوندد باید از مناطق ناآرام و پرکشمکش بلوچستان عبور کند، حال آنکه خط لوله ایران به هند از مناطق جنوبی‌تر و امن‌تر آن عبور خواهد کرد.
عبور خط لوله ترکمنستان از مناطق شمالی پاکستان نیز به علت لزوم عبور آن از مناطق ناامن افغانستان که مورد تهدید طالبان است، فاقد امنیت لازم است. این در حالی است که هفته گذشته اعلام شد که خط لوله 2 هزار کیلومتری ترکمنستان به پاکستان در مراحل پایانی تصویب از سوی بانک توسعه آسیایی که شریک اصلی توسعه آن محسوب می‌شود، قرار دارد.
بدون بازار عظیم هند، این پروژه 2 تا 3 میلیارد دلار هزینه دربردارد که برخی تخمین‌ها نیز حکایت از رسیدن هزینه نهایی آن به 7 میلیارد دلار دارد، که در این صورت، این پروژه مقرون به صرفه نخواهد بود. بر اساس این پروژه، 30 میلیارد متر مکعب از منطقه دولت آباد در جنوبی شرقی ترکمنستان به پاکستان، افغانستان و هند صادر خواهد شد و ساخت خط لوله آن 3 سال طول خواهد کشید.
به گفته حامد کرازی رئیس جمهوری افغانستان، این خط لوله 100 تا 300 میلیون دلار درآمد ترانزیتی برای این کشور ایجاد خواهد کرد، اما نگرانی‌های امنیتی در افغانستان و پاکستان مهمترین موانع توسعه این پروژه محسوب می‌گردند. در 9 دسامبر 2003 سه کشور افغانستان، پاکستان و ترکمنستان معاهده ساخت خط لوله را منعقد ساختند اما تا اوایل امسال اقدام جدی برای ساخت این خط لوله برداشته نشد

0 Comments:

Post a Comment

<< Home