Pahra پهره

news about balochistan

Thursday, August 10, 2006


برای استفاده از بندر چابهار به عنوان مرکز مبادلات تجاری دو جانبه هم پیمان شدند
دو کشور هند و افغانستان به منظور ایجاد یک مسیر مطمئن برای انجام مبادلات تجاری دو جانبه در انتخابات بندر چابهار به عنوان مرکز مبادلات تجاری با یکدیگر متحد و هم پیمان شدند.
به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه اطلاع رسانی مانا به نقل از نشریه بین المللی Fair Play اعلام کرد: این تصمیم، واکنش منفی این دو کشور به اقدام اخیر دولت پاکستان نارضایتی مقامات این کشور از صدور مجوز برای ترانزیت کالاهای هند از کابل محسوب می شود، این در حالی است که اسلام آباد، افغانستان را که یک منطقه محصور در خشکی است از واردات کالاهای هندی از طریق بندر کراچی نیز منع کرده است.
اما این درخواست ها و انتظارات پیچیده کشور پاکستان، دولت افغانستان را بر آن داشته است تا به بندر چابهار در ایران به عنوان یک کریدور تجاری جایگزین نگاه کند.
اگرچه کشور افغانستان از سال 1960 به شدت به بندر کراچی پاکستان وابسته بوده اما اکنون در نتیجه توافق های تجاری ترانزیت دو جانبه با ایران و تغییرات ژئوپلتیک منطقه، برای انجام مبادلات تجاری دریایی خود متوجه بندر چابهار ایران شده است. به طوری که به گفته منابع خبری آگاه از افغانستان، اخیرا دولت این کشور از ایران خواسته است نسبت به ایجاد یک مسیر حمل و نقل سوختی از بندرعباس اقدام کند.
در این راستا و در ازای ایجاد این مسیر حمل و نقلی، دولت هند دو قرارداد در زمینه سرمایه گذاری 160 میلیون دلاری در ایجاد تجهیزات پایانه کانتینری در بندر چابهار و احداث خطوط جاده ای و ریلی که بندر چابهار را به افغانستان مرتبط می سازد با ایران منعقد کرده است

0 Comments:

Post a Comment

<< Home