Pahra پهره

news about balochistan

Tuesday, August 08, 2006


يک ميليون و ششصد هزار نفر در سيستان و بلوچستان عضو تعاونيهاى مرزنشينان هستند
زاهدان - خبرنگار رسالت:
تعاونيهاى مرزنشينان در سراسر کشور براى ساکنان روستاهايى که در فاصله 25 کيلومتر مرز قرار دارند تشکيل گرديده تا مايحتاج ضرورى زندگى آنها به ويژه ارزاق و خوار و باربه قيمت ارزان تهيه و در اختيار اعضا قرار گيرد.
از کل جمعيت دو ميليون و چهار صد هزار نفرى سيستان و بلوچستان 45 درصد مردم در روستاها و از اين تعداد حدود 50 درصد مرزنشين هستند که طبق آمار ارائه شده از سوى سازمان مديريت حدود پانصد و پنجاه هزار نفر بايد کل آمار اعضاء تعاونيهاى مرزنشين سيستان و بلوچستان باشد.
بنابر آمار ارائه شده از سوى سازمان بازرگانى سيستان و بلوچستان آمار کسانى که از مزاياى تعاونيهاى مرزنشينان استفاده نمايند يک ميليون و ششصد هزار نفر يعنى 68 درصد کل جمعيت اين استان عضو تعاونى مرزنشينان مى‌باشد.
گفته مى‌شد دولت براى تامين کالاهاى مورد نياز اين تعداد عضو ارز در اختيار تعاونيهاى مرز نشينان قرار مى‌دهد که بعضى از تعاونيها با استفاده از اين مزايا به جاى واردات مايحتاج عمومى اعضاء سهم ارز ساليانه را براى واردات کالاهاى مورد نياز کارخانجات توليدى از جمله اتومبيل‌سازى استفاده نمايند. به علت عدم نظارت بر عملکرد تعاونيهاى مرزنشينان دولت تاکنون پيگير اين مسئله که آمار يک ميليون و ششصد هزار عضو از کجا و چگونه به دست آمده نبوده و نيست:
به گفته تعدادى از معتمدان و ريش سفيدان محلى در چند سال اخير با مهاجرت تعدادى از مرزنشينان به حواشى شهرها از جمله زاهدان در حال حاضر تعداد مرزنشينان سيستان و بلوچستان به پانصد هزار نفر هم نمى‌رسد

0 Comments:

Post a Comment

<< Home