Pahra پهره

news about balochistan

Thursday, July 13, 2006


آزادی دو تن ديگر از گروگانهای حادثه تاسوکی

به گفته معاون وزير کشور ايران، گروگانها با همکاری ريش سفيدان و طوايف منطقه آزاد شده اند
يکی از مقامات امنيتی ايران از آزادی دو نفر از افرادی خبر داده که حدود چهار ماه پيش به دست يکی از گروههای مسلح بلوچ در جنوب شرق ايران به گروگان گرفته شدند.
مجيد رضوی، مديرکل امنيتی وزارت کشور ايران به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفته اين دو گروگان، مجيد نجار و خداداد باغبانی نام دارند و با همکاری ريش سفيدان و طوايف منطقه آزاد شده اند.
به گفته وی اين افراد جزو گروهی اند که شانزدهم مارس (25 اسفند) گذشته در حمله افراد مسلح به خودروهای حامل مسئولان محلی در جاده زاهدان به زابل در منطقه تاسوکی در استان سيستان و بلوچستان به گروگان گرفته شده اند و گفته می شوند هنوز پنج نفر ديگر دربند گروگانگيرانند.
محمد تقی رخشانی، روزنامه نگار در زاهدان به نقل از مسئولان محلی می گويد برای آزادی اين دو گروگانها پولی پرداخت نشده اما احتمال دارد برای آزادی گروگانها وعده هايی به طوايف داده شده باشد.
آقای رخشانی در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی گفته که احتمال دارد به آن دسته از طوايفی که در ايران برای آزادی گروگانها همکاری کرده اند وعده های امتيازات اقتصادی داده شده باشد و در مورد طوايفی که در پاکستان همکاری کرده اند نيز تأمينهايی به کسانی که در ارتباط با قاچاق مواد مخدر تحت پيگرد قرار دارند داده شده باشد.
احتمال دارد به آن دسته از طوايفی که در ايران برای آزادی گروگانها همکاری کرده اند وعده های امتيازات اقتصادی داده شده باشد و در مورد طوايفی که در پاکستان همکاری کرده اند نيز تأمينهايی به کسانی که در ارتباط با قاچاق مواد مخدر تحت پيگرد قرار دارند داده شده باشد

محمدتقی رخشانی، روزنامه نگار در زاهدان
طی حادثه تاسوکی که حدود ساعت نه شب آخرين جمعه سال روی داد، افرادی که لباس مأموران انتظامی و نظامی به تن داشتند و در جاده ايستگاه ايست و بازرسی برپا کرده بودند، با متوقف ساختن خودروهای حامل مسئولان محلی و شماری از افراد ديگر، سرنشينان آنها را پياده کرده، تعدادی را به گلوله بستند و شماری را به گروگان گرفتند.
در اين حادثه، بيست و دو نفر کشته و شش نفر زخمی شدند و دست کم هشت نفربه گروگان گرفته شدند که حدود دو ماه پيش يکی از گروگانها به نام امير هراتی که افسر نيروی انتظامی بود، آزاد شد.
شماری از مسئولان استان سيستان و بلوچستان از جمله، ‬محمود سرگزی مسئول حراست فرمانداری و محب يوسفی مسئول حراست امور آب زاهدان، يکی از روحانيون دفتر نماينده ولی فقيه در استان سيستان و بلوچستان جزو کشته شدگان بودند و حسنعلی نوری فرماندار زاهدان و ‬معاونش علی نشاطی همراه با غلامرضا کوهستانی مسئول عقيدتی سياسی نيروی انتظامی استان سيستان و بلوچستان طی حادثه تاسوکی زخمی شدند.
مقامات ايرانی حمله کنندگان را "اشراری" خواندند که انگيزه سياسی هم داشته اند اما گروهی با نام جندالله مسئوليت حمله را به عهده گرفت و اعلام کرد که برای دفاع از مردم سنی مذهب بلوچ مبارزه می کند و خواستار آزادی زندانیان خود است.
مقامات ايرانی می گويند که جندالله مورد حمايت برخی دولتهای خارجی، از جمله آمريکا و بريتانيا هستند که به گفته آنان، برای ايجاد تفرقه قومی و مذهبی در ايران تلاش می کنند.
دولت بريتانيا اين اتهام را رد کرده است.
استان سيستان و بلوچستان يکی از گذرگاه های عمده قاچاقچيان مواد مخدر است و از محرومترين و دورافتاده ترين مناطق ايران به شمار می رود. اگرچه در اين استان موارد زيادی از نا امنی رخ داده اما گروگانگيری شماری از مرزبانان ايرانی در اين استان که سال گذشته رخ داد، دور تازه ای از مشکلات امنيتی را در اين استان رقم زد.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home