Pahra پهره

news about balochistan

Thursday, July 13, 2006


برگزاری و گزارش
کـنفرانس سازمانی زرمبش

متعاقب تصمیم کنفراس سازمانی سال ۱۳۸۴ مبنی بر بررسی طرح فدرالیسم و انعکاس رویدادها و سیاستهای جدید منطقه و جهان در برنامه و اساسنامه سازمان، در تیرماه سال ۱۳۸۵ (July 2006) بمدت دو روز متوالی زرمبش، کنفرانس سازمانی را برگزار کرد. در این کنفرانس کمیته بررسی برنامه و طرح فدرالیسم سندی را به کنفرانس ارایه داد که نتایج یکسال کار تحقیقات و مطالعه بر مبارزات جنبش ملی بلوچستان، مبارزه سیاسی در ایران و سیاستهای بین­المللی و نیز اثرات روند جهانی دمکراسی بر مبارزات دمکراتیک منطقه و بلوچستان، و بهره­گیری از مشارکت فکری فعالان سیاسی ملی و مستقل بلوچ بود.

کنفرانس طبق اصول اساسنامه سازمان شروع بکار کرد که بخش بیشتر آن به کار برنامه و طرح ارایه شده اختصاص یافت. کنفرانس ضمن قدردانی از کمیته بررسی برنامه و طرح فدرالیسم، به بحث و بررسی سند پرداخت که جوانب حقوقی و مبارزاتی آن را در گرفت. این سند در مجموع به تصویب کنفرانس سازمانی که بدین منظور تشکیل شده بود، قرار گرفت. کنفرانس طرح فدرالیسم را راه حل سیاسی مناسب و عملی برای جامعه چند ملتی ایران دانست و آن را در برنامه سازمان به ثبت رسانید.
کنفرانس از اینکه در گذشته، برنامه سازمان به نوع حکومتی مشخص در ایران نپرداخته است، لازم دید تا در اینمورد صراحت بیشتری بکار گرفته شود و "ویژنvision-" سازمان را در خصوص نظام آینده و ساختار کلی آن ترسیم نماید.

کنفرانس سازمان تصمیم بر آن گرفت تا مبارزه برای اسقرار یک نظام فدرال بر اساس ملتها در برنامه مبارزاتی استراتژیک زرمبش باشد. کنفرانس تاکید بر این داشت که از نظر حقوقی و مبارزات سیاسی، برنامه مبارزاتی تصویب شده ادامه همان سیاستهای قبلی است که لزوم به ترمیم و صراحت داشت، زیرا اساس فکری زرمبش بر عدم تمرکز و برسمیت شناختن حق تعیین سرنوشت در چارچوب دمکراسی استوار بوده و است(برنامه قبلی سازمان نیز دارای بندهایی مبنی بر تقسیم قدرت بین ملت­ها بطور مساوی و نیز حق تعیین سرنوشت است).

تحرک بیشتر در میدان مبارزه ملی و دمکراسی نکات دیگری بودند که کنفرانس بدقت به تجزیه و تحلیل پرداخت. همکاری و ادامه مشارکت در کنگره ملیتهای ایران فدرال برای بوجود آوردن یک آلترناتیو سیاسی برای آینده ایران و اسقرار نظام فدرال در جهت تامین حقوق ملی ـ دمکراتیک ملتها و ایجاد روابط دوستانه برابر بین ملتها مورد بحث و ارزیابی قرار گرفتند. کنفرانس از سازمان خواست تا در این زمینه توان بیشتری بکار گیرد و در پرتوان نمودن آن کوشاتر باشد. همکاری با نیروهای سیاسی بلوچ در امر پیشبرد مبارزه ملی با حفظ هویت و اصول بنیادی سازمانی بعنوان بخشی از مبارزات سازمانی ارزیابی شد. کنفرانس از سازمان خواست تا با همکاری نیروهای سیاسی بلوچ مبارزه ملی را در سطح وسیعتری طرح و به پیش ببرد. همکاری با نیروهای دمکراتیک ایران بعنوان متحدان سیاسی در برقراری نظام فدرال و دمکراسی در ایران یکی از پایه­های مبارزاتی سازمان شناخته شدند.

کنفرانس از مبارزه ملی بلوچ در بلوچستان شرقی ـ پاکستان و حقوق دمکراتیک آنها پشتیبانی کامل نمود. عملیات نظامی وحشیانه ارتش پاکستان بر ملت بیدفاع و بیگناه بلوچ در بلوچستان از طرف کنفرانس سازمان بشدت محکوم گردید و از سازمان خواست تا همچنان به دفاع معنوی و سیاسی از برادران خود در بلوچستان شرقی ـ پاکستان بپردازد.

کنفرانس، رژیم جمهوری اسلامی ایران را یک نظام مستبد و بنیادگرای قلمداد کرد که حقوق ملی ملتها و نیز حقوق بشر شهروندان در ایران بطور مستمر و آشکار در سطح بسار گسترده­ای نقض میکند. نظامی کردن بلوچستان در پی سیاست رعب و وحشت و نیز اعدام بلوچها و سرکوب مبارزین بلوچ همراه با بمباران روستاهای بلوچ، چهره واقعی رژیم را بیش از پیش برملا کرده که تا کنون با تنفر همگانی ملت بلوچ روبرو بوده است. کنفرانس عملیات جنایتکارانه رژیم بر ملت بلوچ را شدیداً محکوم کرد، و دفاع بی­چون و چرا از ملت بلوچ در برابر جنایتهای رژیم را از وظایف مبرم سازمان دانست.

در عرصه جهانی رژیم جمهوری اسلامی مهمترین عامل تنش و بحرانها از جمله بخطر انداختن امنیت منطقه با پیشرفتش در تکنولوژی هسته­ای، و مصرانه دنبال کردن تکنولوژی غنی سازی اورانیوم در شرایط بحرانی است.
در ارزیابی نهایی، کنفرانس سیاست سازمان را همچنان بر تغییر رژیم جمهوری اسلامی ابقاء کرد.

کنفرانس از سازمان خواست تا به فعالیتهای سیاسی شدت بخشد و در برگزاری جلسات بحث و گفتگو ابتکار بیشتری بخرج دهد تا مسله ملی و مبارزه ملی در بلوچستان همراه با دمکراسی نهادینه شوند.

زرمبش (جنبش ملی بلوچستان ـ ایران)
تیرماه سال ۱۳۸۵- July 2006

0 Comments:

Post a Comment

<< Home