Pahra پهره

news about balochistan

Saturday, August 19, 2006


ســـــــراوان

گرد آوری توسط عبدالخالق بارانزهی

شهرستان سراوان با مساحت23880 کیلومتر مربع و ۲۳۰۰۰۰ نفر جمعيت ، در شرق استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته و فاصله مرکز شهرستان تا مرکز استان337 کیلومتر است . این شهرستان دارای تعداد 5 مرکز شهری و 6 بخش ، 14 دهستان و 708 آبادی دارای سکنه است . اين شهر داراي ۱۷۶ اثر باستاني و ۲۲ قلعه است.

آنچه از تاریخ سراوان می توان گفت این است که سراوان قدمتی به استواری تاریخ دارد و تمدن پیشن سراوان را می توان با تمدنهای بین النهرین شهر سوخته و جیرفت همزمان و یا حتی قبل آز آن قلمداد کرد.

با توجه به آثار و سندیات تاریخی این شهرستان دارای تمدنی ۱۲۰۰۰ساله می باشد که مهمترین دلیل آن آثار بدست آمده از کاوشهای کناره رودخانه ماشکیل و یا سند معتبر و موجود سنگ نوشته ها و کتیبه های دره نگاران و یا سفال دل انگیز کلپورگان می باشد .
سراوان هم در دوره های متمادی تاریخی در منطقه بلوچستان و یا در ایران باستان دارای موقیعیت و یژه ای بوده است.

وجود قلعه های باستانی منجمله قلعه سیب که یک معماری ویژه را در منطقه شرق مطرح می نماید و یا ارگ دزک که می توان آن را بعد از ارگ بم یکی از شاهکارهای سازه ای خشتی و گلی بی نظیر تلقی کرد که در گذشته مرکز حکمرانی بلوچستان و مکران کبیر بوده است . همچنین وجود چندین تپه و محوطه باستانی که حکایت از تمدنی در خشان در این منطقه دارد . و یا اولین مسجد بلوچستان که بعد از ورود اسلام در شهر باستانی دزک قرار دارد.

سراوان بعد از شهرستان سیستان دارای بیشترین آثار و بناهای تاریخی در استان می باشد موقعیت اجتماعی سراوان به گونه های است که هم اکنون سراوان بیشترین تعداد مساجد استان بیشترین تعدادحوزهای علمیه استان و بیشترین طلاب علوم دینی را در خود جایگاه داده است. همچنین سراوان دارای دومین رتبه در تعداد دانشجویان بومی در حال تحصيل استان و همچنین دارای رتبه دوم بهترین ضریب هوشی کشور را دارا می باشد.سراوان در آغاز ایران قرار دارد، یعنی خورشید ایران اولین بار در سراوان طلوع می کند.

نزدیکی و کوتاهی مسافت از شهر سراوان تا مرز مشترک با پاکستان و دارای کوتاه ترین مسیر حرکت تا شبه قاره هند که شایسته است سراوان را دروازه هند ایران بنامیم نزدیکی مسافت تا شهرهای مهم پاکستان مانند کراچی، پنجگور، اسلام آباد و کویته را می توان امتیازی مناسب در زمینه مبا دلات مرزی بین دوکشور باشد.

مردم شهرستان سراوان به زبان بلوچی تکلم می کنند و زبان فارسی نیز رایج است. از اماکن سیاحتی تاریخی و جاذبه های گردشگری این شهرستان می توان به قلعه سب ، قلعه کنت ، مسجد جامع دزک ، منطقه سرسبز و دیدنی دره نگاران و آرامگاه های روستای جالق و زیارتگاههای متعدد اشاره کرد همچنین سفال کلپورگان ، سوزن دوزی ، سکه و آیینه دوزی و جواهر سازی نیز از صنایع دستی رایج در سراوان می باشد

0 Comments:

Post a Comment

<< Home