Pahra پهره

news about balochistan

Wednesday, August 23, 2006

رييس دانشگاه علوم پزشكي زاهدان گفت: سيستان وبلوچستان به دليل هم مرز بودن با كشورهاي افغانستان و پاكستان همچنان از نقاط بيماري خيز در زمينه مالاريا است.
دكتر "مسعود صالحي" روز چهارشنبه به خبرنگار ايرنا گفت: اين استان با دارا بودن مرز مشترك و غير ايمن از لحاظ قرنطينه بهداشتي همواره داراي شاخص‌هاي بالايي در زمينه آلودگي به بيماري مالاريا است.
وي افزود: براساس برنامه‌ريزي‌هاي مدون و كاربردي هدف بركنترل اين بيماري مهلك است.
صالحي گفت: در سال جاري باتوجه به همكاري بسيار خوب مردم با مراكز بهداشتي، درماني شاهد كاهش ‪ ۵۰‬درصدي بيماري مالاريا در سيستان و بلوچستان هستيم.
وي مهمترين راههاي انتقال اين بيماري را آبهاي غير بهداشتي و رعايت نكردن اصول اوليه بهداشت فردي براي جلوگيري از ابتلاي افراد به مالاريا ذكر كرد.
رييس دانشگاه علوم پزشكي زاهدان پايين بودن سطح سواد و دسترسي نداشتن مردم برخي مناطق جنوبي استان و بخصوص روستاهاي دور افتاده بلوچستان به آب بهداشتي و سالم را از دلايل گسترش سريع بيماري مالاريا دانست.
وي اطلاع رساني تخصصي و گسترده رسانه‌ها در زمينه آگاهي از راههاي انتقال و نشانه‌هاي بيماري و درمان مالاريا براي كاهش آن و دستيابي به ميانگين كشوري را مثبت توصيف كرد.
بيماري مالاريا از طريق گزش پشه آنوفل ماده به انسان سرايت مي‌كند كه در حال حاضر‪ ۴۰۰‬مورد در سطح سيستان و بلوچستان گزارش شده است

0 Comments:

Post a Comment

<< Home