Pahra پهره

news about balochistan

Friday, November 03, 2006


رونق قاچاق مواد سوختى در سيستان و بلوچستان
زاهدان - خبرنگار رسالت:
علت اصلى اينکه هر روز شاهد تصادفات دلخراش منجر به فوت تعدادى از مردم سيستان و بلوچستان هستيم افزايش روزافزون تعداد اتومبيلهاى سوارى و وانت‌بارهاى حمل قاچاق سوخت بين شهرى است.
هر روز صدها اتومبيل نيمه فرسوده و نو به تعداد اتومبيلهاى در حال تردد سيستان و بلوچستان اضافه مى‌شود. اتومبيلهاى نيمه فرسوده کارشان تحويل سوخت سهميه روزانه است که بين 15 تا 20 ليتر در شهرهاى مختلف تحويل ماشينها مى‌شود که اين نوع اتومبيلها به منظور فروش سهميه روزانه مواد سوختى به دلالان و اتومبيلهاى سرپا و نو جهت حمل مواد سوختى قاچاق به نوار مرز تردد مى‌نمايند.
با جمع‌آورى باک اضافه ماشينهاى بزرگ به ويژه صدها اتوبوسى که فقط براى حمل قاچاق سوخت بدون سرنشين در محورهاى بين شهرى و استانهاى همجوار تردد مى‌کردند تعداد اتومبيلهاى سوارى و وانت بارها براى حمل اين مواد به نوار مرزى چند ده برابر و تصادفات جاده‌اى بين شهرى که اغلب در اثر آتش‌سوزى وسائط نقليه‌اى که تصادف مى‌کنند به وجود مى‌آيد نيز به طرز چشمگيرى افزايش يافته است به طورى که تنها در مسير جاده زابل به زاهدان که بيش از دو هزار سوارى و وانت حمل قاچاق سوخت تردد مى‌نمايند در سال به بيش از چهارصد نفر مى‌رسد.
خبرنگار ما که در بامداد يکى از روزهاى ماه جارى از مسير جاده زاهدان - زابل بازديد کرده مى‌نويسد از ساعت 2 بامداد تا 6 صبح خط زنجيرى از تردد بسيار فشرده بيش از دو هزار اتومبيل و وانت‌بار در اين محور تشکيل شده به طورى که در بعضى قسمتهاى جاده به ويژه 10 کيلومترى پاسگاه ايست و بازرسى ماشينها به صورت تقريبا بهم چسبيده حرکت مى‌کنند و بعضا مجبورند چند ساعت در صف بازديد معطل شوند.
گفته مى‌شود هر اتومبيل تک سرنشين 10 تا 15 گالن مواد سوختى را حمل مى‌نمايد که بايد قبل از طلوع آفتاب خود را به مرز برساند تا در زمان مشخصى که دلالان با فروشندگان مواد سوختى قرار دارند مواد سوختى از مرز خارج گردد.
در ديگر مسيرهاى تردد محورهاى بين شهرى سيستان و بلوچستان به ويژه جاده‌‌هايى که به مرز 1200 کيلومترى کشورهاى پاکستان و افغانستان با ايران منتهى مى‌گردند نيز تعداد ديگرى از اتومبيلها به ويژه وانت بارها تردد مى‌کنند که آمار فشرده از سوى مسئولين تردد حدود 5000 اتومبيل را براى حمل قاچاق مواد سوختى نشان مى‌دهد.
علاوه بر تردد اين تعداد ماشين در محورهاى ارتباطى سيستان و بلوچستان صدها اتومبيل مسافرکش و هزاران اتومبيل شخصى نيز در حال تردد هستند به طورى که در بعضى محورها در روزهاى تعطيل، آمار تلفات جاده‌اى در اثر تصادفات به دهها نفر مى‌‌رسد.
خبرنگار ما مى‌نويسد: متاسفانه به رغم تبليغات گسترده‌‌اى که دولت در زمينه مبارزه با قاچاق مواد سوختى مى‌‌کند تا کنون در سيستان و بلوچستان موفق نبوده است.
بر اين اساس دولت بايد براى جلوگيرى از تصادفات جاده‌اى فکرى بکند به نظر مى‌رسد که تنها راه‌حل اين مشکل جلوگيرى از تردد اتومبيلهاى قاچاق مواد سوختي، ايجاد جايگاه‌هاى عرضه سوخت در نوار مرزى و تقويت بازارچه‌هاى مرزى براى صادرات مواد سوختى با قيمت بين‌المللى مى‌باشد

0 Comments:

Post a Comment

<< Home