Pahra پهره

news about balochistan

Saturday, August 19, 2006


اخباری از کوئـٹه در رابطه با خبر بی بی سی
دوستانی از کوئـٹـه بلوچستان در تحـقيـقاتی راجع به اخراج افغانها که بوسيله پليس پاکستان
صورت گرفته است اظهار داشتند
ازقريب 4 ماه قبل صورت مسئله اينگونه در ميان افغانهای کوئـٹـه زمزمه ميشده که، چنانچه آنها به نيروهای طالبان نـپـيـوندند، لذا امکان اخراج و تهمت جاسوسی زدن به آنها وجود دارد. طبق گزارشهای رسيده به من، تا کنون کس يا کسانی از افغانهای موجود در بلوچستان مشاهده نشده است که به نيروی طالبان بـپـيـوندند و جمعيت مذبور همچنان در کارها و بازار حضور دارند. از اينرو رژيم اسلام آباد و طالبان برای بر سر دو راهی قرار دادن افغانهای موجود در "پاکستان" از حربه اتهام همکاری آنان با طالبان و اخراج آنان به افغانستان استفاده کرده اند. اکنون افغانهائی که برخی از آنان متولد و بزرگ شده "پاکستان" ميباشند، در دلهره از دست دادن زندگی و زحمات خود ميباشند. آنها ميگويند رژيم اسلام آباد دو راه پيش روی ما قرار داده است: پيوستن به طالبان، يا اخراج از پاکستان
هـ . براهوئی / الس پهره ای
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

12:37 گرينويچ - جمعه 18 اوت 2006 - 27 مرداد 1385
'پاکستان افغانهای عادی را به نام طالبان گرفته است'
مقامات افغان می گويند پليس پاکستان، شهروندان عادی افغان را دستگير کرده و به نام طالبان، به دولت افغانستان سپرده است.
دولت پاکستان اخيرا گفته است که در راستای مبارزه با تروريسم، دهها مظنون به عضويت در گروه طالبان را از شهرهای مختلف اين کشور بازداشت کرده و به دولت افغانستان سپرده است.
57 شهروند افغان که توسط پليس پاکستان دستگير شده و به افغانستان سپرده شده بودند، روز گذشته توسط مقامات محلی در قندهار آزاد شدند.
اسدالله خالد والی قندهار، در يک کنفرانس خبری گفت که اين افراد، همه شهروندان عادی افغان بودند که پليس پاکستان آنها را دستگير کرده و به نام اعضای گروه طالبان، به دولت افغانستان سپرده است.
اين افراد، در حضور مسئول دفتر نمايندگی کميسيون حقوق بشر افغانستان در قندهار، آزاد شدند و مقدار پول نقد نيز به آنها داده شد.
والی قندهار گفت که سی و سه شهروند ديگر افغان نيز توسط پليس پاکستان بازداشت شده و روز گذشته به دولت افغانستان سپرده شده اند.
او در مورد اين افراد گفت که آنها در زندان قندهار نگهداری می شوند و تحقيقات در مورد احتمال وابستگی آنها به طالبان، ادامه دارد.
والی قندهار همچنين گفت که روز گذشته، شماری از "اعضای طالبان" در شهر کويته پاکستان بازداشت شده اند که به گفته او، شماری از افراد ارشد طالبان نيز در ميان آنها هستند.
او از فرد خاصی نام نبرد.
به گفته گزارشگر ما، شماری از کودکان نيز در ميان بازداشت شدگان ديده می شدند.
بعضی از آزاد شدگان، در اين گفتگو ادعا کرده اند که پليس پاکستان، پول و برخی از لوازم شخصی شان را گرفته اما با آنها بدرفتاری نشده است.
مقامات افغان، تاکنون بارها گروههای بنيادگرای پاکستانی را به حمايت از شورشها در داخل افغانستان متهم کرده و از آنچه برخورد ضعيف پاکستان با اين گروهها خوانده شده، انتقاد کرده اند.
در مقابل، دولت پاکستان اين اتهامها را رد می کند، و ادعا می کند که شماری از شبه نظاميانمسلح مخالف اسلام آباد، با عبور از مرز افغانستان در پاکستان خرابکاری می کنند.
اخيرا يک جنگسالار پاکستانی در وزيرستان پاکستان گفته است که به 'جهاد' عليه نيروهای خارجی در افغانستان ادامه خواهد داد.
حاجی عمر که رهبری طالبان را در وزيرستان جنوبی به عهده دارد، گفته است که آنها با دولت پاکستان قرارداد کرده اند که با حکومت مرکزی اين کشور جنگ نکنند، اما به نبرد عليه نيروهای خارجی در افغانستان ادامه دهند.
بازگشت به صفحه افغانستان

0 Comments:

Post a Comment

<< Home