Pahra پهره

news about balochistan

Thursday, July 27, 2006

اولين پايگاه اقيانوس شناسي كشور در چابهار ساخته شد
چابهار، ايرنلا ‪۸۵/۰۵/۰۵‬

داخلي . اقتصادي. علمياولين پايگاه اقيانوس شناسي مركز ملي اقيانوس شناسي كشور در ساحل شرقي بندر چابهار ساخته شد.
وحيد چگيني رييس مركز ملي اقيانوس شناسي روز پنجشنبه با اعلام مطلب فوق به خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي گفت : اين پايگاه در سطحي بسيار بالا از نظر عملي تحقيقات و پژوهش‌هاي مختلفي ،به جمع آوري اطلاعاتي علوم و فنون دريايي اقدام خواهد كرد.
وي افزود : انجام مطالعات و تحقيقات در اين پايگاه در كناردرياي عمان و اقيانوس هند از نظر ملي ، منطقه‌اي و بين‌المللي به عنوان يك بانك اطلاعاتي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.
وي با اشاره به قرار گرفتن ايران در مجاورت سه توده آبي استراتژيك شامل خليج فارس ، درياي عمان و درياي خزر ، گفت : فعاليت اين مركز در افزايش سطح علمي در زمينه‌هاي مختلف مرتبط با دريا، توسعه اقتصادي و امنيت ملي نقش موثري دارد.
وي اعلام كرد : بايد همه تلاش كنيم از دريا به عنوان يكي ازمحورهاي توسعه در كشور استفاده شود.
رييس مركز ملي اقيانوس شناسي با بيان اينكه اين پايگاه در مجموعه وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري اولين پايگاه دريايي است ، گفت : اين پايگاه در مقوله‌هاي مختلف فيزيك ، شيمي ، زيست شناسي ، مهندسي و مسائل اقتصادي و حقوق مربوط به دريا در سطحي گسترده فعاليت خواهد كرد.
وي اعلام كرد : در اين پايگاه كه در زميني به مساحت هفت هزار و ‪۲۰۰‬ مترمربع و نيز زيربناي دو هزار متر مربع ساخته شده است ، چهار آزمايشگاه با مدرن‌ترين تجهيزات در بخش فيزيك دريا ، شيمي دريا ، زيست دريا و زمين شناسي، فعاليت خواهند كرد.
چگيني افزود :براي ساخت اين مركز ‪ ۱۳‬ميليارد ريال هزينه شده و همه مراحل ساختماني اين پايگاه به اتمام رسيده است.
وي گفت :در حال حاضر بخشي از تجهيزات خريداري شده در حال انتقال به اين اين پايگاه است و در پايان شهريورماه سال جاري بطور رسمي راه اندازي خواهد شد.
شهر بندري چابهار در منتهي اليه جنوب شرقي كشور و در سواحل درياي عمان واقع شده است
.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home