Pahra پهره

news about balochistan

Saturday, August 19, 2006


رزمايش ارتش ايران در مرز پاکستان

فرمانده‌ ارتش ايران طرحها و تاکتيکهای به کار گرفته شده در رزمايش ضربت ذوالفقار را بر مبنای تحرکات ناگهانی و در نظر گرفتن اصل غافلگيری اعلام کرده است
ارتش ايران رزمايشی نظامی در منطقه جنوب شرق ايران آغاز کرده، منطقه ای که طی يک سال گذشته صحنه دور تازه ای از ناامنی بوده است.
اين رزمايش که ضربت ذوالفقار نام گرفته در استان سيستان و بلوچستان و در مناطق هم مرز با پاکستان جريان دارد و آن گونه که اعلام شده، ده لشکر نيروی زمينی ارتش ايران در آن شرکت دارند.
سرلشکر صالحی فرمانده‌ کل ارتش ايران که در محل رزمايش حضور دارد، طرحها و تاکتيکهای به کار گرفته شده در اين رزمايش را بر مبنای تحرکات ناگهانی و در نظر گرفتن اصل غافلگيری اعلام کرده است.
در رزمايش ضربت ذوالفقار سپاه پاسداران شرکت ندارد و کارشناسان اعتقاد دارند يکی از دلائلی که اين رزمايش تنها به دست نيروهای ارتش انجام گرفته اين است که بخش عمده عمليات رزمايش با استفاده از يگانهای هوابرد انجام گرفته که امکانات ارتش در اين زمينه بسيار بيشتر و گسترده تر از سپاه پاسداران است.
از جمله مناطقی که رزمايش نظامی در آن متمرکز بوده، تنگه ای مرزی در نزديکی ميرجاوه واقع در مرز ايران با پاکستان است که از گذرگاههای عمده قاچاقچيان موادمخدر و گروههايی به شمار می رود که در نا امنيهای اخير منطقه نقش داشته اند.
طی يک سال گذشته مأموران انتظامی، مسئولان محلی و همچنين افراد غيرنظامی در جنوب شرق ايران چندين بار هدف حمله و گروگانگيری افراد مسلح قرار گرفته اند.
اين حملات عمدتاً به گروهی به نام جندالله نسبت داده می شود که مقامات ايرانی اعضای آن را اشرار و قاچاقچيان موادمخدر می دانند هرچند اذعان دارند که اين گروه انگيزه های سياسی نيز دارد.
کارشناسان اعتقاد دارند يکی از دلائلی که رزمايش ضربت ذوالفقار را تنها نيروهای ارتش انجام داده اند اين است که بخش عمده عمليات رزمايش با استفاده از يگانهای هوابرد انجام گرفته که امکانات ارتش در اين زمينه بسيار بيشتر و گسترده تر از سپاه پاسداران است
گروه جندالله نيز هدف فعاليت خود را مبارزه برای دفاع از مردم سنی مذهب بلوچ و آزادی زندانیان خود اعلام کرده است.
مقامات ايرانی می گويند که اعضای گروه جندالله پس از هر بار که در خاک ايران دست به حمله می زنند به منطقه بلوچستان پاکستان می گريزند که دولت پاکستان کنترل چندانی بر آن ندارد.
از سوی ديگر، بلوچستان پاکستان نيز بنابر گزارشها، طی يک سال گذشته صحنه فعاليت گروههای جدايی طلب بلوچ بوده و دولتهای ايران و بلوچستان تلاش مشترکی برای مقابله با چنين گروههايی در هر دو کشور آغاز کرده اند.
طی تازه ترين همکاريهايی که به نظر می رسد در اين زمينه صورت گرفته باشد، دولت پاکستان محدوديتهای تازه ای برای سفر شهروندان خود به ايران اعمال کرده و پاکستانيهايی که قصد سفر به ايران دارند بايد پيش از اخذ رواديد از ايران از سه وزارتخانه مختلف، نامه "عدم منع" سفر اخذ کنند.
هرچند مقامات پاکستانی دليلی برای اين تصميم اعلام نکرده اند اما کارشناسان می گويند هدف از اعمال محدوديتهای تازه برای سفر اتباع پاکستان به ايران، جلوگيری از ورود جدايی طلبان بلوچ از خاک پاکستان به ايران است.
رزمايش ضربت ذوالفقار در مناطق مرزی ايران و پاکستان در شرايطی صورت می گيرد که ايران هنوز نشانه ای از عقب نشينی از مواضع اتمی خود بروز نمی دهد و برخی آگاهان احتمال می دهند که وخامت اختلاف آمريکا با ايران بر سر فعاليت اتمی اين کشور ممکن است به رويارويی نظامی بينجامد.
با توجه به حضور نظامی آمريکا در افغانستان و همکاريهای گسترده نظامی ايالات متحده با پاکستان، کارشناسان اعتقاد دارند که اگر حمله ای از جانب آمريکا به ايران صورت بگيرد، ممکن است از جانب مرزهای شرقی کشور باشد.
هرچند مقامات پاکستانی و افغان تاکنون بارها تأکيد کرده اند که اجازه نخواهند داد از خاک کشورشان برای حمله به ايران استفاده شود

0 Comments:

Post a Comment

<< Home