Pahra پهره

news about balochistan

Thursday, November 30, 2006

برادر گرامي و پرتلاشم جناب آقاي مهرنهاد چندي قبل در قسمت اظهارنظر و ارسال يادداشت در ذيل مقاله مورخه 20/8/85 اينجانب، متني جالب را در قالب خبر نوشتهاند.
اين متن چندخطي گرچه به ظاهر بيانگر جهل و غرض فردي غيربومي و غيربلوچ در مناظره چندکلمهاي با جناب مهرنهاد میباشد ولي بدانيم که اين نظر بسيار ناشيانه درکل جريان مقابل به صورت رسمي وجود دارد گرچه همه ميدانند که مردم بلوچ در سختکوشي و تلاش توأم با مشقت سرآمد تمام اقوام است. قومي که در هيچ زماني از تاريخ حکومتها ولو براي تظاهر هم، مورد عنايت نبوده است. قومي که از همان لحظه تسلط بر آن، همه قصد نابودي بنيان آن را داشته و دارند. قومي که فقط به خود متکي بوده و با استعانت از ذات احديت تاکنون رمقی شرافتمندانه را براي خود نگه داشته است. آري دوست عزيز، به اين دلسوز غيربومي غيربلوچ بايد گفته شود که در حکومت ستمشاهي زماني که بورسيههای ويژه فرح پهلوي با معرفي اسداله علم در استان پهناور ما بين خوديها تقسيم ميشد، جوانان غيرتمند بلوچ بدون سهميه و بورسيه و با تکپيراهن وصله و پينهدار خود در نهايت سختي در همين تهران و دانشگاه صاحبنامش به عنوان دانشجويان نمونه و درسخوان مشغول تحصيل بودند و شيرمرداني مانند مرحوم دکتر غلامرضا رحماني و دکتر ناروئي و مرحوم محسن درخوش و صدها نمونه ديگر از آن با سرافرازي فارغالتحصيل شدند و تا لحظه مرگ نيز در خدمت جامعه و مردم ميهن عزيزمان ايران بودند.
از سويي ديگر، نزديکتر بياييم، همين جناب وزير علوم اصلاحطلب چهارآتشه خودمان که مورد محبت ويژه و خالص مردم بلوچ در انتخابات رياست جمهوري اخير بود مدتها تلاش ميکرد که دانشکدههاي مورد نياز در سطح شهرهاي بلوچنشين استان تحت هيچ شرايطی فعال نشوند و مهر و لطفش به ديگران بود. در مجادلهاي که با هم در دوره سوم مجلس داشتيم به صراحت همين نظريه غلط را عنوان ميکرد که جوانان بلوچ علاقمند به دانشگاه و درس نيستند بلکه همواره دنبال کارهای ديگرند. ولي پاسخي دريافت داشت که گمان نکنم تا زنده است از خاطرش برود. به ايشان بعد از بحث زياد يادآور شدم که جناب وزير بياطلاعيد، جوانان بلوچ بدون بورسيه و سهميه اعطايي شما و با توان علمي خود دانشگاههاي معتبر شما را در تهران، شيراز، اصفهان و مشهد تسخير کردهاند و ساير دانشگاههاي کشور بيبهره از حضور اين شيرمردان سختکوش نيستند، پس شما هنوز نميدانيد که در دانشگاههای حصارشده شما چه ميگذرد و گزارشات يکطرفه و غلط و مغرضانه عدهاي تماميتخواه شما را از مسير عدالت به انحراف کشانده است. عجيب بود که ايشان سخت بر همان نظريه بيدليلش پافشاري ميکرد. البته در اين گفتار مورد کمک نماينده محترم وقت مرکز استان نيز بود. اسامي و ليست دانشجويان بلوچ را از من ميخواست. پاسخ دادم قصد داريد از طريق گزينش عذر همه را بخواهيد، نه ليست نداريم و بگذار نظرتان بماند.
به جناب مهرنهاد و ساير عزيزان بلوچ عرض میکنم دوستان من، همه میدانند که بلوچ از حيث علم و تحصيل، تلاش، صداقت و ايمان همرديف ندارد ولی اعتراف به اين مهم، سخت است و انتظار من و شما نيز بیمورد.
«يا حق»
حميدالدين ملازهی
چهارشنبه، 8 آذر، 1385

http://makkorantak.persianblog.com/

0 Comments:

Post a Comment

<< Home