Pahra پهره

news about balochistan

Wednesday, October 11, 2006

آثارباستانی فنوج


یکی ازمناطق کهن بلوچستان فنوج است که کاوشهای انجام شده دراین منطقه حاکی ازوجودتمدنی چندهزارساله می باشد که نمونه هایی ازنواحی بررسی شده جهت اطلاع خوانندگان به شرح زیر هستند:

تپه دِهْ قاضى:

موقعيت جغرافيايى: بخش فنوج - روستاى ده قاضى قدمت:پيش از تاريخ
مشخصات: اين تپه باستانى در زمينى به وسعت 230 مترمربع قرار دارد كه سفالهاى بدست آمده از آن متعلق به دوران پيش از تاريخ است كه شبيه اين سفالها در بمپور مورد شناسايى قرار گرفته‏اند.

تپه دَ مْبانْ:

موقعيت جغرافيايى: بخش فنوج - 6/5 كيلومترى جنوب غربى فنوج ناحيه چهل دختران
قدمت:پيش از تاريخ كاوشگر:مارك اورل اشتين
مشخصات: از اين محل دو ظرف مربوط به دوران پيش از تاريخ كشف شده كه به رنگ خاكسترى بوده و از داخل يك قنات بوسيله كشاورزان محلى به دست آمده‏اند، و به »اشتين« هديه شده‏اند.

تپه پيركُنار:

موقعيت جغرافيايى:شهرستان نيكشهر - بخش فنوج - ناحيه چهل دختران - روستاى پيركنار
قدمت: پيش از تاريخ
مشخصات: اين تپه در پيركنار واقع است كه تعدادى سفال از آن بدست آمده و بيشتر سفالها به رنگ سياه روى زمينه قرمز و خاكسترى هستند.

تپه مَگوْنْ:

موقعيت جغرافيايى:بخش فنوج - ناحيه چهل دختران - سمت چپ رودخانه هيمنى
قدمت: پيش از تاريخ
مشخصات: اين تپه در كنار رودخانه هيمنى قرار دارد كه رود فوق از بخشهاى شرقى كوههاى لاشار سرچشمه مى‏گيرد. اين محوطه باستانى در زمينى به درازى تقريبى 800 متر گسترده شده و داراى سنگهاى ريخته و جدا شده از ديوارها و مقدارى سفال است. در قسمت جنوبى اين محوطه يك برآمدگى به ارتفاع 25 تا 30 متر وجود دارد كه در روى اين برآمدگى آثار ديوارهاى سنگى و ساختمان‏ ها ديده می شود. سفالهاى پراكنده شده از نوع سفالهاى منقوش دوران ماقبل تاريخ است و رنگ و نقش اكثر سفالها سياه، بنفش و نخودى است

0 Comments:

Post a Comment

<< Home