Pahra پهره

news about balochistan

Friday, October 13, 2006

فرسودگي شبكه آبرساني مهمترين علت وقوع اپيدمي‌هاي التور در سيستان و بلوچستان است
زاهدان ، ‪۸۵/۰۷/۲۰‬ .
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني زاهدان گفت: شكستگي و فرسودگي لوله‌هاي شبكه آبرساني مهمترين علت وقوع اپيدمي‌هاي التور در سيستان و بلوچستان است.
"فرشيد عابدي" روز پنجشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: با وجودي كه بيشتر روستاهاي بالاي ‪ ۲۰‬خانوار استان از شبكه آب لوله كشي بهره‌مند هستند اما فرسودگي و ساير معايب اين شبكه‌ها و نيز بحران خشكسالي باعث شده تا آب آشاميدني بسياري از اين مراكز جمعيتي از نظر بهداشتي مطلوب نباشد.
وي ادامه داد: به علت فقدان نظام مراقبت بيماريها و نبود سيستم آماري مدون، بيماري التور بصورت بومي در دو كشور افغانستان و پاكستان دارد و و سيستان وبلوچستان به سبب همجواري با اين كشورها به عنوان دروازه اصلي ورود اين آلودگي به كشور محسوب مي‌شود.
او افزود: اين در حالي است كه تنها ‪ ۵۲‬درصد از مردم از توالت بهداشتي استفاده مي‌كنند.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي زاهدان گفت: مطالعات اپيدميولوژيك در استان نشان مي‌دهد آلودگي التور عمدتا از راه مصرف آب آلوده در ميان جمعيت گسترش مي‌يابد.
وي افزود: دفع غير بهداشتي فاضلاب از توالتهاي غير استاندارد در كنار شكستگي و فرسودگي شبكه آبرساني مهمترين علت وقوع ايپدمي‌هاي التور است.
عابدي اضافه كرد: تلاش و كوشش پرسنل دانشگاه علوم پزشكي و مراكز بهداشتي درماني موجب كاهش موارد ابتلا به آلودگي بيماري التور در سالهاي اخير شده است.
وي گفت: تدوين طرح جامع پيشگيري از التور كه با مشاركت كليه سازمانها و ارگانهاي مرتبط انجام شده و همچنين ساماندهي وضعيت لوله كشي آب و فاضلاب مناطق شهري و روستايي جز اولويت‌هاي سيستم سلامت است.
وي همچنين خواستار نگاه سلامت محور در جهت‌گيري سياستهاي اجرايي كليه سازمانها و ارگانهاي مرتبط شد.
رييس مركز بهداشت استان با اشاره به اهميت تامين آب آشاميدني بهداشتي براي ساكنين مناطق روستايي خواستار توجه بيش‌ازپيش فرمانداري‌ها وبخشداري‌ها به تكميل زيرساخت‌هاي محيطي و اختصاصي در اين زمينه شد.
وي ادامه داد: از اعتبارات تخصيصي به دهداريها بايد براي تكميل شبكه‌هاي آبرساني و نيز احداث توالت بهداشتي و سيستم دفع مناسب فاضلاب در اين مناطق استفاده شود تا شاهد جامعه‌اي سالم باشيم

0 Comments:

Post a Comment

<< Home