Pahra پهره

news about balochistan

Wednesday, October 11, 2006

غار بانْ مَسيتى تیس

موقعيت جغرافيايى: بخش مركزى - 5 كيلومترى شمال غربى چابهار - روستاى تيس

خصوصيات:غار بان مسيتى مجموعه ‏اى از سه غار است كه دو غار مصنوعى و يك غار طبيعى در كنار هم قرار دارند كه غارهاى مصنوعى در حفره ‏ه اى طبيعى كنده شده و گسترش يافته ‏اند.
غار اول (طبيعى) : اين غار بصورت نيم دايره است و با استفاده از روش تراشكارى داخل غار و دهانه غار توسعه پيدا كرده است يك مقبره كوچك در عمق 1 مترى از سطح غار ديده مى ‏شود كه در گرد آن يك فضاى كوچك وجود دارد. مقبره از گچ ساخته شده و بصورت دو سطح افقى است كه بر روى يكديگر قرار دارند و فاقد آثارى از قبيل سنگ نوشته، خط و لوحه است. از سطح غار تا مقبره به اندازه يك پله گودى دارد. مكعبى از سنگ و گچ بر فراز مقبره ساخته شده كه زير بناى يك گنبد كوچك است بدنه‏ هاى اطراف اين مكعب را با گچ به رنگ سفيد درآورده ‏اند. بدنه ‏هاى داخلى غار تا ارتفاع قابل دسترسى با گچ اندوده شده ‏اند. راه ورودى مقبره رو به دره تيس است و به صورتى است كه نور خورشيد در هنگام صبح داخل حفره و سطح مقبره را روشن مى ‏سازد. اندازه غار 2/4*1/18 متر و ارتفاع آن 2/4 متر است. صندوقچه بالاى مقبره در اندازه 1/8*1/3*0/8 متر است. ارتفاع دهانه ورودى غار هشتاد سانتى متر است. ارتفاع گنبد چهل سانتى ‏متر است بر روى ديواره ‏هاى مكعب مقبره بر روى گچكارى با جوهر قرمز و بنفش خطوط و علاماتى نقش گرديده كه شبيه به خطوط گجراتى و هندى هستند.

غار دوم (مصنوعى) : اين غار در سمت راست غار طبيعى به فاصله هفت قدم قرار دارد كه آثار تراش و ابزار كارى به خوبى در آن آشكار است. دهانه آن هشتاد سانتى متر ارتفاع دارد و سقف آن كوتاه است و اكنون به علت خرابى يك آدم متوسط به زحمت مى ‏تواند د ر آن بطور خميده بايستد. و در انتها مسدود است و احتمال دارد حفره‏ ها يا روزنه ‏هاى طبيعى يا مصنوعى در قسمت انحناء خلفى كوه اين غار را به غار اول و غار سوم وصل كرده باشد يا به چاه هاى زير زمينى كه محلى براى دفن اموات در معابد قديمى است برساند.

غار سوم (مصنوعى) : اين غار در فاصله پنجاه مترى سمت چپ غار اصلى (طبيعى) قرار دارد. طول دهانه قوسى آن حدود بيست متر است كه در حال حاضر به علت ريزش كوه انباشته شده و در آن به فاصله كمى يك حفره عمودى وجود دارد. در دهانه غار و در سطح زمين آثار يك پله كان وجود دارد كه به عنوان سكوئى براى ورود به غار بوده است. بطور كلى به نظر مى ‏رسد كه هر سه غار فوق يك واحد تأسيساتى بوده ‏اند و به منزله مكان پرستش و عبادت مورد استفاده قرار مى ‏گرفته ‏اند

0 Comments:

Post a Comment

<< Home